Logowanie
Sonda
Czy Bóg czyni i dobro i zło?
 
JoomlaStats
Szablon
socynianie

PostHeaderIcon Tora i Nowe Przymierze

Książka Daniela Grubera Tora i Nowe Przymierze

Jest to jedna z lepszych ksiazek o stosunku Zydow i pogan do Tory jaka czytalem. Gruber jest mesjanskim Zydem z USA i w ksiazce zajmuje identyczne stanowisko do szabatu jak ja, a wiec poganie nie musza, choc moga go przestrzegac.....

 

Komentarze  

 
#1 Leszek K 2010-04-19 17:40
Jezus mówi, że szabat jest dla ludzi a nie człowiek dla szabatu, więc myślę, że konkluzja trafna. Tym, którzy go przeżywają odrywając się od spraw przyziemnych ku wieczności, szabat służy. WG. AJ Heschela człowiek nie może całego życia skupiać u przestrzeni. By zyskać nieśmiertelność , musi opanować czas. Dawni BP mówili, że w erze mesjańskiej święci są powołani do uświęcania każdego dnia. Szabatowa symbolika i rytuały mają swój sens i śmiało można z nich czerpać, ale sądzę, że stawanie na głowie i wymyślanie szabatowych ekspresów do kawy, żeby obejść coś co niby rozumie się jako Boże Prawo to kpina z Boga. Szabat można odbierać jako nakaz w tym sensie, że Bóg zdecydowanie chce byśmy to co robimy na codzień traktowali w perspektywie powołania nas do czegoś przez Boga, a to coś odkryjemy jeśli będziemy kontemplować Boga i uspokoimy umysł odrywając go od walki o byt doczesny. DObrze jest świętować szabat ale należy go dobrze pojmować, że się tak skromnie wyrażę
Cytować
 
 
#2 Cyprian S 2010-04-19 18:01
Dla mnie Szabat ma wymiar symboliczny. Zuważmy na przykład, że liczba 7 to doskonałość, 6 zaś to człowiek i niedoskonałość. 6 dni pracy, czyli 6 dni cielesnych, przyziemnych spraw, codzienność. Bez tego "siódmego dnia odpoczynku" jesteśmy skazani na bezcelowe, puste życie w świecie. Ten siódmy dzień, siódma część całości daje doskonałość. Nie jest to jeszcze pełnia doskonałości, ale przynajmniej uświęcenie. Bez swojego duchowego szabatu jesteśmy tylko cieniem.

Zgadzam się również z Leszkiem.
Cytować
 
 
#3 Andrzej Wolynski 2010-04-19 20:35
Cytuję Artur Olczykowski:
..stanowisko do szabatu jak ja, a wiec poganie nie musza
Artur teraz ja cie prosze, powiedz konkretnie, jesteś poganinem?
Cytować
 
 
#4 Artur Olczykowski 2010-04-20 08:27
"Poganie" to taki skrot myslowy odnoszacy sie do "braci pochodzacych z pogan" Dz 15:23.
Cytować
 
 
#5 Andrzej Wołyński 2010-04-20 09:37
Wiem co to znaczy poganin, i ze nawet w rodowodzie Jezusa są poganie, pytam cię ty kim siebie uważasz i dla czego? Bo tak rozumiem że jeśli jesteś z pogan, to Prawo cie nie obchodzi, a jeśli nie, to obchodzi.
Cytować
 
 
#6 Artur Olczykowski 2010-04-20 10:11
Andrzeju, wedlug Biblii swiat dzieli sie na Zydow - cielesnych potomkow Jakuba (Izraela) i na narody, ogolnie tlumaczony w naszych Bibliach jako poganie. Jak widzisz w Dziejach 15 bracia "z Zydow", czyli wierzacy o zydowskim pochodzeniu napisali list do "braci z pogan, narodow (nieZydow)". Obie grupy wierzyly w Boga i zbawienie w Jezusie, ale jednak ze wzgledu na ich pochodzenie wedlug ciala okreslani byli jako "wierzacy z Zydow i wierzacy z pogan/narodow".

Po takim wstepie wyjasniam, ze tak, jestem wierzacym z pogan/narodow bo nie mam w swoim rodowodzie zadnego Zyda.....
Cytować
 
 
#7 Andrzej Wołyński 2010-04-20 13:52
Artur, jesteś z rodu pogan nie dla tego że Biblia tak rozdzieliła ludzi, a dla tego że ty tak rozdzielił, no i niektórzy, kto uważa siebie za jakiś osobliwy naród. Ale co tam, jeśli jesteś z rodu pogan, to o czym pisze Paweł, że nie ten żyd, który taki po ciału, a który po duchu? Czy ty po duchu żyd, a po ciału poganin? Czy to znaczy że ciałem służysz jednemu bogu a duchem drugiemu?
Cytować
 
 
#8 Artur Olczykowski 2010-04-20 15:47
Andrzej dyskutuj z apostolami jak sie z nimi nie zgadzasz. Czy to ja powiedzialem, czy dwunastu razem z Pawlem na soborze w Jerozolimie? Dz 15:23
Cytować
 
 
#9 Andrzej Wołyński 2010-04-20 16:37
Cytuję Artur Olczykowski:
Andrzej dyskutuj z apostolami jak sie z nimi nie zgadzasz. Czy to ja powiedzialem
A właśnie że z nimi zgadzam się, a nie zgadzam się z tym, że nawołujesz ludzi do tego że oni są z rodu pogańskiego, co znaczyło by dla nich zwolnienie od Prawa Bożego, bo takiej sobie wymyślili nauki, posyłając się na niezrozumiałe dla nich teksty.
Cytuję Artur Olczykowski:
"Poganie" to taki skrot myslowy odnoszacy sie do "braci pochodzacych z pogan" Dz 15:23.
Otóż poganie, to żaden skrót, ale jest to taki obraz życia i obraz myślenia. Ale jak odsyłasz mnie dyskutować do apostołów, to skorzystam, chociaż bardzo mi ciekawe było co to znaczy być poganinem w twoim zrozumieniu, i jak ty wyliczyłeś że twój rod pogański? Dla mnie jest oczywiste, że to sprawka takich oto książek, które ty rozpowszechnias z. Dla tego unikasz dyskusji.
Cytować
 
 
#10 Artur Olczykowski 2010-04-21 00:39
Andrzeju, ja unikam dyskusji? Przeciez napisalem ci, ze ten podzial, nawet wsrod wierzacych, ze wzgledu na ich cielesne pochodzenie pochodzi od apostolow i jezeli sie z tym nie zgadzasz to dyskutuj z nimi a nie ze mna. Ty bowiem chcesz mnie uczynic odpowiedzialnym za to, ze Biblia taki podzial podaje.


Jak wiadomo Pawel byl apostolem pogan a dwunastu apostolami dla Zydow. Tez z tym sie nie zgadzasz?

Cytat:
A co się tyczy tych, którzy cieszyli się szczególnym poważaniem - czym oni niegdyś byli, nic mnie to nie obchodzi; Bóg nie ma względu na osobę - otóż ci, którzy cieszyli się szczególnym poważaniem, niczego mi nie narzucili,(7) raczej przeciwnie, gdy zobaczyli, że została mi powierzona ewangelia między nieobrzezanymi, jak Piotrowi między obrzezanymi -(8) bo Ten, który skutecznie działał przez Piotra w apostolstwie między obrzezanymi, skutecznie działał i przeze mnie między poganami -(9) otóż, gdy poznali okazaną mi łaskę, Jakub i Kefas, i Jan, którzy są uważani za filary, podali mnie i Barnabie prawicę na dowód wspólnoty, abyśmy poszli do pogan, a oni do obrzezanych;(
Gal 2:6-9

Zydzi wesdlug ciala to cielesni potomkowie Izraela, a poganie to wszystkie inne narody. Czy to trudno zrozumiec?

To, ze w Chrystusie nie ma Zyda czy poganina, nie oznacza, ze ten podzial nie istnieje. Tekst ten mowi tylko o tym, ze dla Boga nie ma wzgledu na osobe i w Chrystusie cielesne pochodzenie nie jest wazne dla Boga. Tekst ten jednak nie mowi, ze teraz na ziemi nie ma Zydow, czy pogan. Czy, ze nie mozemy takiego podzialu stosowac. Nadal w sytuacji, gdzie istnieje koniecznosc sprecyzowania z jakichs przyczyn, wierzacy, jak ci pokazalem, sa okreslani "wierzacy pochodzacy z pogan" i "ci z obrzezania".

Pismo mowi tez, ze w Chrystusie nie ma mezczyzny i kobiety... czy wiec jesli mowisz komus przez telefon, kto cie nie widzi, czy jak piszesz w Internecie, ze jestes mezczyzna to sluzysz "cialem drugiemu bogu" jak to okresliles? Litosci!!!


Na reszte zarzutow odpowiem pozniej...
Cytować
 
 
#11 Andrzej Wołyński 2010-04-21 06:32
Cytuję Artur Olczykowski:
Litosci!!!
Na reszte zarzutow odpowiem pozniej...
Dziwny ty człowiek Artur, jakie zarzuty? Ja szukam kontaktu, chce rozmawiać, chce żebyś i ty rozumiał o co chodzi. Śmiejesz się nad mną że w świecie istnieją kobiety i mężczyzny, że są, Polacy, Żydzi, francuzy... Że jedni jedzą żaby, drugi mięso, a trzeci kapustę. Spytałem tylko, jaki sens w obrzezaniu, po co Mojżeszowi trzeba było dawać swojemu narodowi takie postanowienie, jaki z tego pożytek, jaki racjonalistyczn y w tym sens. A ty nie odpowiadając znowu i znowu przyprowadzasz mi cytaty z obrzezaniem.
Cytat:
„Nie wolno wam jeść żadnej
padliny. Dasz ją do zjedzenia obcemu przybyszowi, który jest w twoich bramach, albo sprzedasz obcemu (...)”. Na podstawie tego i innych wersetów rabini dokonali rozróżnienia pomiędzy ger
ha’sza’ar (poganin w bramach), ger toszaw (poganin mieszkający wśród ludu) i ger cedek (poganin,
który został prozelitą).
Widzisz Artur, kto dzieli ludzi na czystych i nie czystych, rabiny, a nie Bóg i Jego Słowo, to cytat z tej książki jakiegoś tam Daniela Grubera. I ona też jest tą padliną, której zjadasz i chwalisz się że jest smaczna. A poganin, to już powtarzam, jest człowiek który nie ze względu miejsca narodzin i języku rozmawiania jest taki, a ze względu na jego obraz myślenia i zachowania.
Czy każdy obrzezany to żyd? i czy każdy nie obrzezany to już nie żyd? Jak wyznaczysz gdzie żyd a gdzie nie żyd, jeśli nie zajrzysz jemu do spodni lub do paszportu? To nie zarzuty Artur, to tylko pytania, a o litości proszę pisać na prywat. Dla ciebie znajdę czas.
Cytować
 
 
#12 Andrzej Wołyński 2010-04-21 06:55
Cytuję Artur Olczykowski:
Jak wiadomo Pawel byl apostolem pogan..
Czy nie był apostołem dla żydów? I czy tę dwunastu nie dali nauki Chrystusa dla wszystkich narodów. Nie wszystko to jest jeszcze wiadomo Artur, to co na ogół jest wiadomo.
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Arian TV


Get the Flash Player to see this player.

Statystyki
Użytkowników : 73
Artykułów : 108
Zasoby : 23
Odsłon : 64007
Przegląda nas
Naszą witrynę przegląda teraz 4 gości